Viral linkbuilding: scoren met bijzonder nieuws

Search Engine Strategies Chicago 2008Zoekmachinemarketing gaat steeds verder en de strijd om Google topposities betreedt een nieuw slagveld. Met het creëren en verspreiden van grappig, ontroerend en soms zelfs schokkend nieuws kan goed geld verdiend worden. Niet aan de directe media-aandacht, want de commerciële boodschap is vaak ver te zoeken, maar door de topposities in Google die met de verkregen links bereikt kunnen worden.

Wat is viral linkbuilding?

Inkomende links zijn voor zoekmachines als Google een belangrijke indicator van de belangrijkheid van een site. Grote hoeveelheden relevante links zorgen daardoor voor hogere posities in de zoekresultaten. Het verkrijgen van links op de manier van klassiek linkbuilden kost echter tijd, aangezien veel links in dat model individueel moeten worden aangevraagd. Bij viral linkbuilding doet het virale deel het werk voor je. De boodschap is zó bijzonder dat andere websites het hun bezoekers niet willen onthouden. Het geheim zit ‘m in het ontbreken van verdere bewijsvoering. De afwezigheid van volledige informatie maakt nieuwsgierig. Hierin schuilt ook het verschil met een gewone viral, waarbij de boodschap zelf het voornaamste onderdeel is.

Viral linkbuilding in de telecommarkt

Een voorbeeld van viral linkbuilding is de site stopvodafone.com. Op deze site worden klachten over de dienstverlening van Vodafone verzameld. De site stelt dat het doel is een gezamenlijke claim in te dienen. Het onderliggende doel is om links te krijgen op concurrerende zoektermen als “vodafone beltegoed”, “beltegoed” en “vodafone abonnementen”. Doordat er in diverse media naar de website werd gerefereerd bezet de site nu diverse goede posities in Google. Dat maakt het tot een interessant domein in een concurrerende markt.

Viral linkbuilding op de SES Chicago

Op de Search Engine Strategies Chicago in Chicago zal Peter van der Graaf de komende week de details van een aantal van dit soort cases uit de doeken doen. De onderwerpen variëren van kunstroof, wapenhandel en vastgoedfraude. De uitdaging is om de populariteit van dergelijke sites om te zetten in een commercieel succes. Hoe zorg je dat je merk geen schade oploopt van een virale boodschap? En hoe start je eigenlijk een viral? In de komende weken zal Peter meer vertellen over de do’s en don’ts van viral linkbuilding.

Bron: Marketingfacts